Tutorlezen
Elk jaar mag het zesde leerjaar tutorlezen. De leerlingen van het zesde krijgen dan elk een leerling of leerlingen uit het derde. Die leering moet je dan de gedurende periode begeleiden en helpen als het nodig is. Het zesde krijgt dan de vraag of hij tutor wil worden, aan de hand van een vragenlijst konden juf Heleen en juf Ilse besluiten wie met wie zou tutorlezen. Als je dit niet wou doen kreeg je andere taken van juf Ilse.
Op dinsdag 15 januari kreeg het zesde de opleiding van juf Ilse om tutor te worden. Eerst legde juf Ilse het allemaal uit hoe je de leerling moest begeleiden een paar vb. : Af en toe een complumentje geven. Aan je leerling vragen hoe hij/zij het zelf vond en natuurlijk je leerling belonen met een beloningssticker. Als we even niet meer wisten wat we moesten doen hadden we een korte instructiekaart en we hadden ook een stickerkaart per leerling. Eerst moesten we het eens oefenen met een leerling van onze klas. Zo konden we al eens de smaak ervan proeven. Op 22 januari begonnen we met het echte werk. Dan wisten we welke leerling we kregen om te begeleiden. Op elke dinsdag morgen het eerste halfuurtje begonnen we met tutorlezen. De leerling had steeds een tekst uit het taalboek dat de leerling moest lezen, hadden we tijd over moesten we met de leerling oefenen in het leesboekje. Achteraf moesten vragen aan de leerling of hij/zij tevreden was over zichzelf. Daarna moest het zesde een logboekkaart invullen. Na het lezen bepaalden we hoeveel beloningsstickers de leerling kreeg voor zijn goede inzet. Dit deden we tot 26 maart. Dan moesten we helaas afscheid nemen van onze leerling.
Voor de goede inzet van het zesde kregen we allemaal een diploma uitgereikt door de charmante hand van juf Ilse.
Gemaakt door : Merel.P, Laurens, Lowie