Kinderen voelen zich goed op school als zij in een aangename sfeer samen met vriendjes de leerstof vlot of met aangepaste zorg kunnen verwerven.
Om de ontwikkelingskansen van elk kind optimaal te stimuleren moeten we aandachtig zijn voor een ontwikkelingsvertraging , leerachterstand,… Ons zorgteam bestaat uit Juf Veerle, Juf Griet en Juf Karin.
De leerkrachten observeren in de klas de kinderen en proberen steeds de leerproblematiek zo vlug mogelijk te melden aan het zorgteam. In overleg met de klasleerkracht en de ouders stellen we acties voor om het kind te helpen.
Als ouder draagt u uiteraard ook bij tot het creëren van een optimale leersituatie .U ziet allicht nog vlugger de signalen van uw kind bij problemen.
Indien u signalen of problemen i.v.m. uw kind wenst te bespreken , dan kan u steeds een afspraak maken via de agenda met juf Veerle of juf Griet.
Via het 'Gelijke Kansen-beleid' proberen we bepaalde items extra in de kijker te stellen. Het sociale en emotionele zetten we extra in de verf alsook preventie en remediëring van zaken die niet zo goed gaan. Zo geniet leesbevordering onze aandacht:
- Het eerste leerjaar leert lezen.
- Voor deze kinderen gaat er een boeiende wereld open.
- Het tweede leerjaar: klasintern niveaulezen.
- Deze juffen organiseren het niveaulezen in de klas. De leerlingen worden verdeeld in leesgroepjes op basis van hun AVI-niveau.
- We hebben ondertussen een hele groep leesouders.
- Het derde leerjaar: tutorlezen met het zesde leerjaar.
- De leerlingen van het zesde helpen de kinderen technisch lezen.
- In het begin van het schooljaar komen onze leesouders ook hier helpen.
- Het vierde leerjaar: klasintern niveaulezen.
- De klasjuf organiseert het niveaulezen in de klas. De leerlingen worden verdeeld in leesgroepjes op basis van hun AVI-niveau.
- Het vijfde leerjaar: leesmaatjes.
- Om het leesplezier te stimuleren gaan leerlingen van het 5de leerjaar verhaaltjes voorlezen aan onze kleuters uit de 3de kleuterklas.
- Het zesde leerjaar: tutorlezen met het tweede leerjaar.
- Kinderen van het zesde leerjaar lezen met een leerlingen van het tweede leerjaar (technisch lezen).
- Aan de hand van gestandaardiseerde toetsen wordt de evolutie van elk kind in kaart gebracht en genoteerd in het leerlingvolgsysteem.
- Vanaf de eerste kleuterklas wordt er gewerkt rond werkhouding en concentratie volgens de methode van Meichenbaum en het Velo-project.