In een notendop: We willen alle kinderen een goede leerpositie aanleren en hen bewust maken van hun denken.
Dit doen we door voor een uitnodigende sfeer te zorgen, een stimulerende leeromgeving, open opdrachten en ervaringssituaties aan te reiken en te werken in de zone van de naaste ontwikkeling.
Om dit allemaal te bekomen moeten 3 zaken aangebracht worden:
Kinderen voelen zich goed op school als zij in een aangename sfeer samen met vriendjes de leerstof vlot of met aangepaste zorg kunnen verwerven.
Om de ontwikkelingskansen van elk kind optimaal te stimuleren moeten we aandachtig zijn voor een ontwikkelingsvertraging , leerachterstand,… Ons zorgteam bestaat uit Juf Veerle, Juf Griet en Juf Karin.
De leerkrachten observeren in de klas de kinderen en proberen steeds de leerproblematiek zo vlug mogelijk te melden aan het zorgteam. In overleg met de klasleerkracht en de ouders stellen we acties voor om het kind te helpen.
Van sommige kinderen verwachten we betere resultaten op schoolse prestaties. We zoeken naar een mogelijke oorzaak. Eén van de vele oorzaken kan bijvoorbeeld liggen aan het feit dat het kind werkhoudingsproblemen heeft.
De beertjes van Meichenbaum helpen het kind om gestructureerd, doel- en planmatig te werken. Daarom besliste het schoolteam om de Beertjes van Meichenbaum te gebruiken bij het werken in de klas. Hierna volgt meer informatie over werkhoudingsproblemen, de doelstellingen en het opzet van de 4 beren.
In onze school wordt het leerproces van uw kind op de voet :
- a.h.v. de leerlingvolgtoetsen en het kindvolgsysteem
- a.h.v. overleg en MDO’s
- a.h.v. observaties en het individuele dossier